Natasja over: digitaal werken als POH-GGZ
19 november 2024
Bekijk blogbericht
Wachttijden binnen de GGZ blijven een belangrijk aandachtspunt. Cliënten dienen op het juiste moment passende zorg te krijgen, maar momenteel kunnen in meerdere regio’s gestelde normen rond wachttijden niet worden behaald. Diverse partijen zijn daarom al langere tijd aan de slag om de wachttijden binnen de GGZ terug te dringen. Het wordt steeds duidelijker dat hiervoor een regionale aanpak cruciaal is, met daarbij één gezamenlijke visie. Wie neemt dit initiatief? En hoe krijgt deze aanpak vorm? We spraken Rudolf Keijzer, algemeen directeur van Praktijksteun.
Iedereen in Nederland heeft recht op toegankelijke en passende zorg binnen de GGZ. De Treeknorm beschrijft daarbij de maximaal aanvaardbare wachttijd. Deze liggen momenteel bij de basis GGZ en de gespecialiseerde GGZ hoger dan we in Nederland hebben afgesproken. “Er zijn meerdere factoren die door zorgaanbieders genoemd worden als oorzaak van de oplopende wachttijden. De oplossingen voor deze complexe zorgvragen liggen niet altijd in de eigen beïnvloedingssfeer van de zorgaanbieder. Denk hierbij ook aan problematieken die spelen op landelijk niveau, zoals personeelsschaarste of een stijgende vraag van patiënten. Er kan daarentegen wel invloed worden uitgeoefend op het organiseren en structureren van zorg binnen de regio. Het is hierbij van belang dat er gezamenlijk tussen zorgaanbieders en ook met zorgverzekeraars plannen worden opgesteld en uitgevoerd. Alleen dan kan er een aanpak tot stand komen die nodig is om de wachttijden te verminderen”, vertelt Rudolf.
Om wachttijden binnen de GGZ terug te dringen hebben zorgaanbieders, zorgverzekeraars en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in 2017 samen afspraken gemaakt. Rudolf: “Regionale taskforces zijn hierbij een belangrijk onderdeel, waarbij er met verschillende partijen uit de regio wordt gekeken hoe de wachttijden verminderd kunnen worden. De afgelopen jaren zijn er daardoor verschillende regionale initiatieven tot stand gekomen, onder andere in de regio’s Noord-Limburg en Midden-Brabant.”
Regionale initiatieven: Noord-Limburg
Regionale initiatieven: Midden-Brabant
Om de wachttijd problematiek aan te pakken ziet de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd dat samenwerking op regionaal niveau met andere GGZ-instellingen benodigd is. Evenals de verbinding met regionale zorgaanbieders, huisartsen en gemeenten. Rudolf: “De mate van bereidwilligheid voor een samenwerking die van algemeen belang is voor de regio is daarbij fundamenteel. Alleen door een sterke regionale verbinding zetten we de cliënt echt voorop.”