Terug naar overzicht

Gabry (POH-GGZ) over consulteren in de huisartsenpraktijk

Als POH-GGZ in de huisartsenpraktijk word je regelmatig geconfronteerd met complexe psychische problematiek. Je vangt alle mensen met een GGZ-hulpvraag op, van jong tot oud en werkelijk alle problematieken en levensfase gerelateerde zaken komen bij jou. In meerdere situaties kan het erg behulpzaam zijn om zonder te hoeven verwijzen en de ‘patiënt kwijt te raken’ een vraag te beleggen bij een gespecialiseerde partner, zoals een psychiater, klinisch psycholoog, GZ-psycholoog of een verpleegkundig specialist.

Voor de interne e-learning Consultatie op het online opleidingsportaal POH-GGZ Academy vroegen we collega Gabry te vertellen over haar werkwijze en ervaringen met consulteren in de huisartsenpraktijk. In deze blog nemen we je mee in de vragen die we aan Gabry stelden.

Hoe ziet de samenwerking tussen een POH-GGZ en consultatiepartner eruit?

Gabry: “In Midden-Brabant hebben we veel consultatiepartners waar we gebruik van kunnen maken. Met hen kan ik bellen, mailen, appen – wel beveiligd uiteraard – om een afspraak te maken. Het is belangrijk dat ik hierbij mijn verwachtingen van de consultatiepartner duidelijk aangeef. Vervolgens kijken we gezamenlijk naar wanneer de consultatie plaats kan vinden en in welke vorm consultatie passend is.” Lees hier meer over de mogelijke vormen van consultatie.

Wanneer zet je een consultatiepartner in?

“Er zijn verschillende redenen te bedenken om een consultatiepartner in te zetten. Soms wil je bijvoorbeeld meer duidelijkheid hebben in de diagnostiek en kan een consultatiepartner je die duidelijkheid bieden. Zelf maak ik ook regelmatig gebruik van een consultatiepartner wanneer het gaat over medicatieadvies. Ik merk overigens ook dat consulteren met name hierbij een uitkomst biedt voor huisartsen. Nog een ander voorbeeld waarbij een consultatiepartner erg behulpzaam kan zijn, is voor een advies in verwijzingen.”

Hoe ervaren patiënten een meekijkconsult?

Eén van de vier vormen waarop consultatie mogelijk is, betreft een meekijkconsult. Dit houdt in dat een gezamenlijk consult ingepland wordt, waarbij dus de consultatiepartner (bijvoorbeeld een psycholoog), jijzelf als POH-GGZ en de patiënt aanwezig is. Dit consult kan zowel in de huisartsenpraktijk als op de praktijk van de consultatiepartner plaatsvinden.

“Een meekijkconsult wordt altijd in overleg met de patiënt gepland. Het is voorafgaand goed om de nodige uitleg te geven over wat de verwachtingen zijn van het gesprek, wat de consultatiepartner kenmerkt en wat het doel is van het gesprek. Een meekijkconsult hoort dus zeker geen verrassing te zijn voor een patiënt. De keren dat ik een meekijkconsult heb gedaan, ervaarden patiënten het echt als positief. Met name omdat zij meteen feedback ontvangen vanuit de consultatiepartner. Erg behulpzaam dus, voor zowel de patiënt als voor mij als POH-GGZ.”

Hoe vindt de verslaglegging plaats?

“Dat is afhankelijk of ik zelf bij het gesprek aanwezig was. Wanneer enkel de consultatiepartner de patiënt heeft gezien, dan krijg ik de verslaglegging via een beveiligde weg toegestuurd met daarin een advies en een toelichting van hoe het gesprek verlopen is. Vervolgens zorg ik ervoor dat het verslag in het HIS wordt geplaatst, zodat het dossier van de patiënt compleet is.

Zodra ik zelf een consultatiepartner spreek, zonder dat de patiënt daarbij aanwezig is, zorg ik zelf voor de verslaglegging in het HIS. Een patiënt dient overigens altijd voorafgaand aan een consultatie op de hoogte te zijn en zijn of haar akkoord te geven. Erg belangrijk dus dat je niet zonder overleg met de patiënt met een partner gaat overleggen.

Bij een meekijkconsult ben ik ook altijd zelf degene die de besproken punten noteer en in het HIS plaats. Hierbij ontvang ik geen apart verslag van de consultatiepartner.”

Wat zijn de belangrijkste voordelen van consultatie?

“Persoonlijk vind ik de korte lijnen met de consultatiepartner heel fijn. Ook voor de patiënt vind ik het prettig dat zij een gedegen advies krijgen waar we de volgende dag nog mee verder kunnen.

Zeker bij bijvoorbeeld het advies over medicatie betekent dit vaak dat een patiënt niet eerst nog een hele wachtlijst hoeft te doorlopen voordat je een advies ontvangt. Consultatie gaat vaak om één gesprek waarna de consultatiepartner een duidelijk beeld kan schetsen. Dus de korte lijnen, de snelle manier van handelen en dat de doorgang voor de patiënt er is, dat zie ik als de belangrijkste voordelen.”

De e-learning Consultatie is speciaal ontwikkeld voor onze eigen POH-GGZ collega’s en dus ook enkel voor hen beschikbaar gemaakt in POH-GGZ Academy. Dit omdat de werkwijze in consultatie per organisatie of zorggroep kan verschillen.