Terug naar overzicht

Natasja over: digitaal werken als POH-GGZ

Onze collega, Natasja Klein, is sinds 2020 werkzaam als POH-GGZ bij Praktijksteun. In de coronatijd deed ze, net zoals vele anderen, ervaring op met digitaal werken. “In die periode voerde ik een combinatie van videogesprekken en telefonische consulten, en dat heeft me waardevolle inzichten gegeven in hoe deze werkwijze kan bijdragen aan de zorg die we leveren als POH-GGZ”, vertelt Natasja.

“Toen er 1,5 jaar geleden een positie vrijkwam bij een huisartsenpraktijk met de voorkeur voor iemand die deels digitaal wilde werken, leek dit mij een mooie kans. Deze rol biedt me de flexibiliteit om afwisselend op locatie en digitaal te werken.” Onderstaand vertelt Natasja over hoe dit digitaal werken er voor haar uitziet, wat de voordelen zijn, en ook geeft ze enkele praktische tips voor POH-GGZ die net als haar deels digitaal (willen) gaan werken.

Hoe digitaal werken als POH-GGZ er voor Natasja uitziet

Concreet betekent dit voor mij dat ik twee weken op locatie ben (vier uur per dag) en de daaropvolgende twee weken vanuit huis werk. Dit doe ik via beeldbellen of telefonisch. In totaal werk ik gemiddeld maar twee uur per week digitaal, waarbij ik de helft van de maand digitaal werk en de andere helft in de praktijk aanwezig ben. Deze afwisseling werkt goed voor mij en biedt ook voordelen voor mijn patiënten.”

De voordelen van digitaal werken voor patiënten

“Voor veel patiënten is digitaal contact laagdrempeliger. Na een intakegesprek in de praktijk kan ik vaak de vervolgafspraken telefonisch of digitaal inplannen, als dit past bij de situatie van de patiënt. Dit maakt het voor hen gemakkelijker, vooral als ze bijvoorbeeld op hun werk even willen (video)bellen of als ze verder weg wonen. Onze praktijk ziet namelijk patiënten uit een breder gebied. Daarnaast heeft de huisarts meer ruimte om eigen consulten te voeren wanneer ik vanuit huis werk. Als ik op locatie ben, is de kamer immers bezet.

Sommige trajecten voer ik overigens nog steeds volledig face-to-face, terwijl andere patiënten uitsluitend digitaal of telefonisch worden begeleid. Het mooie aan deze werkwijze is dat het flexibel is en we kunnen inspelen op de behoeften van de patiënt. Ik kijk hierbij naar wat bij de patiënt past. Maakt een patiënt bijvoorbeeld al gebruik van het e-healthplatform van Evie, dan sluit het in veel gevallen goed aan om vanuit hier ook een digitale afspraak met hem of haar in te plannen.”

Praktische tips voor digitaal werken als POH-GGZ

Als je overweegt om (deels) digitaal te gaan werken als POH-GGZ, zijn er een paar dingen die je in gedachten moet houden volgens Natasja:

  1. Agenda-indeling: Denk goed na over hoe je je agenda inricht. Ik ontdekte in het begin dat als je bijvoorbeeld om de week digitaal werkt, je agenda snel volloopt en het lastig wordt om afspraken goed te plannen. Daarom werk ik in blokken van twee weken, met eerst twee weken digitaal en daarna twee weken op locatie. Dit geeft een fijn ritme.
  2. Tijdsbewaking: Tijdens telefonische consulten is het moeilijker om de tijd goed te bewaken, omdat je de non-verbale signalen van de patiënt niet oppikt. Ik geef daarom altijd aan het begin van het gesprek aan hoelang we hebben, zodat de patiënt weet waar hij of zij aan toe is.
  3. Verbindingsproblemen: Houd er rekening mee dat je bij beeldbellen soms verbindingsproblemen kunt ervaren waardoor je tijd verliest.
  4. Contact met de praktijk: Het is belangrijk dat je altijd contact kunt leggen met de praktijk, vooral als er iets dringends aan de hand is tijdens een digitaal consult.
De balans tussen digitaal en face-to-face werken

“Hoewel digitaal werken niet per se beter is dan face-to-face contact, is het wel efficiënt en prettig voor veel patiënten. Het vinden van een evenwicht tussen beiden is belangrijk – voor de patiënt, de huisarts en de POH-GGZ. Het draait erom wat bij jou en jouw patiënt past. Dit is voor elke persoon anders en daarom is het zo waardevol dat we als zorgverleners flexibel kunnen zijn in onze aanpak.”