Terug naar overzicht

Marion (POH-GGZ) over het inzetten van het e-healthplatform Evie

“Ik gebruik Evie als ondersteuning in mijn gesprekken”

Marion Oehmen werkt als POH-GGZ bij twee huisartsenpraktijken. Hier zet ze de e-healthmodules van Evie in voor ongeveer de helft van haar patiënten.

Ondersteunend

“Ik gebruik Evie als ondersteuning in mijn gesprekken. Ik zet de modules in om de bewustwording van de patiënt te vergroten en dat helpt enorm. Gesprekken van een half uur zijn normaliter al snel te kort. Als de patiënt al een hoofdstuk of module doorlopen heeft, kun je eerder de diepte in. We nemen samen de resultaten of vragen door en ik kan eerder doorvragen, waardoor dat gesprek ‘efficiënter’ verloopt. Hierdoor kan ik soms de frequentie van onze gesprekken verlagen, hoewel dat niet mijn eerste en enige insteek is. Dat blijft uiteraard altijd afhankelijk van waar de patiënt mee komt. Ik gebruik Evie echt náást de gesprekken. Het geeft de patiënt enorm veel inzicht.”

Activatie

“Ik zet Evie soms ook in om patiënten te activeren. Als ik merk dat iemand achterover leunt, kan ik hem met Evie sneller zelf aan de slag laten gaan. Dat is uiteraard niet de hoofddoelstelling van Evie, maar wel een mooi bijkomend voordeel.”

Leeftijd zegt niets

“Nee, de inzet van Evie is niet leeftijdsgebonden. Er zijn genoeg ouderen die er prima mee uit de voeten kunnen. Ik vraag altijd of ze zelf kunnen mailen en internetbankieren. Als dat lukt, zijn ze voldoende digitaal vaardig. En nogmaals: leeftijd zegt niets. Patiënten moeten natuurlijk wel toegang hebben tot internet en een device. Soms is dat het struikelpunt, bijvoorbeeld door een minder rooskleurige financiële situatie.”

Tips van Marion voor ander POH-GGZ
  • Maak duidelijke afspraken met de patiënt over bereikbaarheid en verwachtingen. Evie kent een berichtenfunctie en optie tot mailen. Marion legt duidelijk aan patiënten uit dat deze functie niet bedoeld is voor direct contact, noodgevallen of het verplaatsen van een afspraak. Marion: “Als iemand echt in de problemen zit, moet hij met de praktijk bellen. Ik zie namelijk alleen op werkdagen en overdag mijn berichten. Als we starten, leg ik dus duidelijk uit wanneer ik werk en wanneer ik bereikbaar ben.”
  • Patiënten kunnen naasten aan hun account toevoegen. Zo kunnen ouders, kinderen of partners meekijken. Dat geeft naasten inzichten. Dit kan helpen het gesprek hierover te voeren.
  • Marion maakt altijd samen met de patiënt een account aan. Dat verlaagt de drempel en biedt de mogelijkheid om meteen van alles uit te leggen. Tijdens de behandeling hebben Marion en de patiënt beide toegang tot het account. Maar nadat het traject bij de POH-GGZ beëindigd is, ontkoppelt Marion zichzelf. De patiënt houdt altijd toegang, zodat informatie en oefeningen altijd behouden blijven. Dit blijkt waardevol. En ook handig als mensen na verloop van tijd toch weer terug komen.
Meer weten?

Meer weten over e-health van Evie in de huisartsenpraktijk?

Lees hier meer.

Bovenstaand interview met Marion is afgenomen door de regionale huisartsenorganisatie Syntein.