Hoe ziet een werkdag van een POH-GGZ eruit?

POH-GGZ Sandra geeft antwoord.

Sandra is werkzaam in twee huisartsenpraktijken. Onderstaand licht ze een voorbeeld van een werkdag bij de ene huisartsenpraktijk toe. In de andere huisartsenpraktijk wordt een werkdag alweer anders ingedeeld. En naast dat de indeling per praktijk kan verschillen, kan een indeling of de variatie op een werkdag ook weer per POH-GGZ verschillen.

Hieronder volgt een voorbeeld van een werkdag.

07.50 uur

In deze praktijk werk ik van 08.00 tot 16.30 uur. Ik zorg dat ik om 07.50 uur binnen ben, zodat ik koffie kan pakken, want om 07.55 uur komt het hele team even samen in de wachtkamer om de bijzonderheden voor de dag door te nemen. Om 08.00 uur zwermt iedereen uit naar zijn eigen werkkamer en begint de werkdag.

Ik heb dan een kwartier de tijd om in te loggen in de diverse systemen: HIS (Huisartsen Informatie Dossier), e-mail en Evie (e-health) en de aantekeningen van mijn eerste patiënt door te nemen. In deze praktijk wordt er per consult 45 minuten gepland.

08.15 uur

Mijn spreekuur begint. Ik haal de eerste patiënt op uit de wachtkamer. Deze mevrouw komt voor een eerste afspraak en heeft te maken met opvoedingsproblemen met haar stiefzoon. In gesprek komen we er samen al snel achter dat ze zelf bang is voor confrontaties en daardoor gespannen raakt. We bespreken wat zij zelf kan doen om meer ontspannen in contact te zijn met hem. Gerustgesteld en hoopvol vertrekt ze weer, we hebben een vervolgafspraak gepland over drie weken.

09.00 uur

Vervolgens zie ik een jonge vrouw die sinds haar bevalling niet op een roze wolk zit. Ze heeft zich snel na haar bevalling gemeld met somberheidsklachten. Er is ingestoken met medicatie en gesprekken ter ondersteuning en dat is goed aangeslagen. Binnen enkele weken is ze zich beter gaan voelen en zijn de moedergevoelens op gang gekomen. Met snel ingrijpen is een (hevige) postpartum depressie voorkomen.

09.45 uur

Als laatste voor de koffiepauze spreek ik een man die er op zijn werk doorheen zit. Hij beleeft geen plezier meer aan werken en heeft zich onlangs ziekgemeld. Hij is nu twee weken thuis en begint te merken dat de rust hem goed doet. Volgende week heeft hij een gesprek met de bedrijfsarts en hij gaat bespreken wat er vanuit het werk aan ondersteuning geboden kan worden. Soms wordt er een coachingtraject gestart, een andere keer blijft iemand met burn-outachtige klachten voor ondersteuning en begeleiding bij de POH.

10.45 uur

Een kwartiertje hebben we een gezamenlijke koffiepauze met collega’s. In deze praktijk is dit bewust een pauze waarin geen overleg plaatsvindt.

11.00 uur

Tussen 11.00 en 12.30 uur spreek ik nog twee patiënten, een vrouw wiens partner onlangs is overleden, waarbij ze nog volop in de verwerking zit. En vervolgens een man die eerder lang in zorg is geweest in de SGGZ. Inmiddels is hij stabiel. We hebben vooral ‘vinger-aan-de-pols-contact’ om zo ook de balans te blijven behouden.

12.30 uur

Van 12.30 tot 13.00 uur vindt de middagpauze plaats. Tijd om wat te eten, even naar buiten te gaan of te kletsen met collega’s.

13.00 uur

Het spreekuur start weer. Dit keer met een jongeman die voor een eerste afspraak komt. Hij heeft een half jaar geleden een hyperventilatie-aanval gehad en heeft zelf al wat stappen genomen om zijn angst tegen te gaan. Hij heeft nu vooral nog last van piekergedachten. Ik neem met hem een G-schema door (een onderdeel van Cognitieve Gedrag Therapie), wat hem inzicht geeft in hoe zijn gedachten zijn gevoel en gedrag beïnvloeden.  Hij is enthousiast en zeer gemotiveerd, werkt ter plekke twee voorbeelden uit en gaat opgelucht weer weg; “hier kan ik mee verder”.

13.45 uur

Vervolgens zie ik nog een man en een vrouw die beiden al wat langer komen, de man heeft PTSS opgelopen na een steekincident en wacht tot hij kan starten bij een psychologenpraktijk voor een  EMDR-behandeling. We bellen samen om de druk wat op te voeren, gezien de wachttijden in de GGZ.

De vrouw heeft veel sociaal-maatschappelijke problemen en is in zorg bij het buurtteam. Zij bekijken wat er nodig is en organiseren de juiste praktische hulp. Ik blijf haar ook zien omdat ik daarmee de huisarts ontlast. Als ik dit niet doe meldt ze zich twee keer in de week.

Mijn laatste afspraak komt niet opdagen, als ik haar bel blijkt dat ze zich wel heeft afgemeld. Ze had pech met haar scootmobiel en haalde het niet op tijd te zijn. We spreken elkaar telefonisch, ze is herstellend van een ingrijpende operatie en heeft moeite te accepteren dat ze niet meer alles kan wat ze voorheen wel kon.

Er blijft nog wat tijd over waarin ik mijn administratie afhandel, een e-healthconsult beantwoord en ik heb nog een kort overleg met de huisarts over een patiënt die ik volgende week voor het eerst zal zien.

16.30 uur

Om 16.30 uur is alles afgerond en ga ik naar huis.

In de andere praktijk...

In een andere praktijk zijn de consultafspraken anders ingedeeld, steeds een blok van drie patiënten à 30 minuten en vervolgens een half uur administratietijd (3 x 10 minuten) om het een en ander uit te werken of te overleggen. Op deze manier heb je dan vier blokken van drie consulten, wat in de praktijk neerkomt op tien tot elf patiënten zien en één of twee consultblokken die je vrijhoudt voor telefoontjes, e-health, overleg, verwijzingen et cetera.

Elke dag is hetzelfde qua ritme, maar ook weer heel verschillend door de variëteit aan mensen en problematiek. Elk consult vraagt een andere inzet; soms ben je ondersteunend of troostend, soms meer therapeutisch gericht bezig.

Meer weten over de functie POH-GGZ?

Bekijk hier het functieprofiel POH-GGZ of onze vacatures.

Vacatures