Terug naar overzicht

Wat kan ik als POH-GGZ morgen anders doen?

Lees meer over de praktijkscan en een best practice omtrent het verminderen van no shows.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Met nieuwsgierigheid over ‘hoe doe ik het dan vandaag, en wat kan ik morgen anders doen?’ vroegen onze POH-GGZ collega’s Marlies en Natasja een praktijkscan op bij hun regiomanager. Deze vraag en de praktijkscan leverden waardevolle inzichten op, voor alle partijen.

De praktijkscan

Met de data die worden verzameld en geregistreerd door onze POH-GGZ in de huisartsenpraktijk voeren we vanuit Praktijksteun analyses uit, welke vervolgens worden vertaald in een zogenoemde praktijkscan. De praktijkscan biedt POH-GGZ’ers en huisartsen inzicht in gebieden waar mogelijk nog onopgemerkte uitdagingen liggen in de praktijk.

Verdiepend gesprek

Marlies en Natasja zijn samen op een huisartsenpraktijk werkzaam en eenieder doet uiteraard op een eigen manier haar werk. Samen keken ze met hun regiomanager naar de praktijkscan die voor hun praktijk is samengesteld. Samen bespraken zij wat ze gevoelsmatig misschien al vermoeden, maar nu lag het voor hen op papier. Het leidde tot een verdiepend gesprek over hoe zij hun werk zien, afbakening van de rol als POH-GGZ en de positie van de huisarts hierin.

Wat kun je van elkaars werkwijze leren? En hoe kun je elkaar versterken in het kritisch kijken naar zaken zoals instroom van chronische patiënten en visites bij patiënten thuis?

“Alle cijfers die je elke dag in je dagrapportage verwerkt, worden in de praktijkscan visueel gemaakt. Soms geeft het vooral bevestiging, maar soms geeft het informatie die je vooraf niet had kunnen bedenken. Natasja en ik kwamen bijvoorbeeld tot het inzicht dat wij dingen anders registreerden, maar ook het gesprek rondom no shows en manier van verwijzen kwam nu ter sprake. Super interessant om op deze manier met elkaar de diepte in te gaan!”, aldus Marlies.

Best practice voor minder no shows

Bij een best practice denken we vaak aan een projectplan en iets wat we monitoren. En hiermee zien we soms over het hoofd dat een best practice juist vaak iets is wat je doet én dat werkt. Zo ook bij Marlies en Natasja. De sterkte van hun best practice zit hem juist in de eenvoud. Met wat zij in de praktijk hebben gebracht, is al een sleutel tot verandering, zo blijkt ook uit de praktijkscan. Het betreft een effectieve stap in minder no shows en hiermee meer tijd voor patiëntencontact. Hierbij ligt voor Marlies en Natasja de nadruk in loslaten:

  • “We bellen juist minder actief achter een no show aan. Bij de eerste no show bel ik nog wel, bij de tweede no show niet meer. Ik maak dan een notitie dat de patiënt dan weer eerst langs de huisarts moet bij een volgend verzoek. Als de patiënt dan weer aan de bel trekt, zorgt dit ervoor dat als hij toch weer terug bij mij komt dat de (wederzijdse) verwachtingen opnieuw zijn onderstreept.”
  • “Gaandeweg het behandeltraject blijf ik polsen wat het doel is van ons gesprek. Hierdoor blijven mensen meer betrokken en komen ze ook meer.”
  • “Ik plan niet standaard een vervolgconsult in. Vaak stel ik de vraag ‘denk je dat het voor nu zelf gaat lukken?’ Tevens verwijs ik vaker door naar de optie dat mensen de doktersassistent kunnen bellen om een nieuwe afspraak te maken. De keuze ligt dus echt bij hen. Ik laat mensen hierdoor soms wat eerder los. Hierdoor heb ik meer ruimte voor nieuwe patiënten en worden no shows vaker voorkomen.”
Wat kun jij als POH-GGZ dus morgen anders doen?

Natasja: “Ik zou aan mijn collega’s de tip willen meegeven om een gesprek met een praktijkscan erbij te voeren. Met elkaar als collega POH-GGZ, maar ook met de huisarts erbij. Het geeft inzicht in wat wij nu precies doen en hoe je dingen doet. Ga in gesprek over soms kleine ‘onbenullige’ dingen. Dus bijvoorbeeld ook over hoe of wat je registreert, of hoe je een traject afsluit. Bij ons leverde dit in ieder geval het juiste gesprek en best practices op waardoor we morgen dingen anders kunnen doen.”

Heb jij ook best practices? Dan willen we je uitnodigen deze ook met ons te delen om hiermee ook anderen te inspireren. Weet dat dit dus ook de kleine voorbeelden mogen zijn en tips zoals hierboven omschreven.

Heb je als POH-GGZ van Praktijksteun interesse in het verdiepende gesprek met behulp van de praktijkscan? Laat dit dan weten aan je regiomanager.