xs sm md lg

Telefonische bereikbaarheid huisartsen onder de maat

g10/04/2015

De telefonische bereikbaarheid van huisartsen is nog steeds onder de maat, maar is wel verbeterd ten opzichte van 5 jaar geleden. Dat concludeert de Consumentenbond uit een onderzoek. Een op de vijf huisartsenpraktijken was tijdens het onderzoek zelfs helemaal niet bereikbaar.

Bij een op de drie praktijken duurt het langer dan twee minuten voor de telefoon wordt opgenomen. En daarmee voldoen veel van de ruim 9000 praktijken in ons land niet aan de richtlijn van de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Patiënten moeten volgens die richtlijn binnen twee minuten te woord gestaan worden.

In 3 procent van de gevallen duurde het 5 tot 10 minuten voordat iemand de telefoon aannam. Van de gebelde praktijken werkt 81 procent met een menu waarin de beller kan kiezen voor ‘spoed’, ‘uitslagen’ of het ‘maken van een afspraak’. In de praktijken waar een assistente direct de telefoon opnam, gebeurde dat meestal binnen 30 seconden. De Consumentenbond heeft de onderzoeksresultaten voorgelegd aan de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en minister Edith Schippers (Volksgezondheid). Beide partijen vinden het noodzakelijk de bereikbaarheid te verbeteren.

Bron: ANP