xs sm md lg

Trainingen leveren bijdrage aan de kwaliteit van een POH-GGZ

g14/10/2015

Hoe zorgt PRO Praktijksteun ervoor dat hun POH-GGZ-ers kwaliteit blijven leveren en op de hoogte blijven van alle nieuwe ontwikkelingen? Dit is de vraag die ik stel aan Corrie Beks; één van de vier projectleiders POH-GGZ van PRO Praktijksteun.

“Dit gebeurt natuurlijk op verschillende manieren, maar een grote bijdrage hierin leveren de trainingen die vanuit ons georganiseerd worden”, legt Corrie uit. “Met grote regelmaat worden trainingen aangeboden, momenteel voornamelijk gericht op drie onderwerpen: E-Health, triage en consultatie.”

Worden praktijkondersteuners verplicht naar deze trainingen te komen?

“Nee, praktijkondersteuners worden niet verplicht om iedere training aanwezig te zijn. Wij stellen het overigens wel op prijs dat iedereen hier verschillende keren per jaar gebruik van maakt. Trainingen worden niet voor niets aangeboden, deze zijn er om de kwaliteit van een praktijkondersteuner hoog te houden. En een training volgen is immers één van de manieren waarin een praktijkondersteuner zichzelf kan ontwikkelen, specialiseren en op de hoogte kan blijven van de nieuwste ontwikkelingen.”

Op welke manier worden de trainingen gegeven?

“De trainingen worden op een hele praktische manier gegeven. Dit is met het doel dat de praktijkondersteuner door de trainingen goede handvatten krijgt om er, bij wijze van spreken, morgen nog mee aan de slag te gaan. En dat dat inderdaad mogelijk is, heb ik al verschillende keren mogen horen van onze praktijkondersteuners.”

Kun je één voorbeeld noemen waarin een praktijkondersteuner met de handvatten uit de training aan de slag kon gaan?

“Voornamelijk als gevolg op de training E-Health heb ik veel goede voorbeelden voorbij horen komen. Tijdens een training E-Health komen bijvoorbeeld verschillende nieuwe/ interessante E-Health modules naar voren, die de volgende dag makkelijk in te zetten zijn. Zo vertelde een praktijkondersteuner me laatst, dat zij (mede door de training) het gedachteschema ingezet had bij een cliënt. Het gedachteschema is ontwikkeld om de cliënt inzicht te geven in zijn of haar niet-helpende gedachten, en tegelijkertijd een meer helpende manier van denken aan te leren. Bij onder andere deze cliënt werkt deze manier van E-Health. Fantastisch is dat toch? Mooi dat dit het resultaat van een dergelijke training kan zijn.”

Begrippenlijst

E-Health: Nieuwe informatie- en communicatietechnologieën worden gebruikt om de gezondheidszorg te ondersteunen en in veel gevallen te verbeteren.

Triage: Triage is urgentiebepaling. Triage houdt in dat er naar aanleiding van een hulpvraag wordt bepaald hoe hoog de urgentie is, wat prioriteit heeft en hoeveel tijd de zorg rondom deze hulpvraag kost.

Consultatie: Het vragen van advies aan deskundigen.

Op basis van een interview met Corrie Beks (projectleider POH-GGZ) – door Wiesje van Woerkum